اشعار علیرضارضائی

اشعار فارسی و ترکی علیرضارضائی

اشعار علیرضارضائی

اشعار فارسی و ترکی علیرضارضائی

آت گئتسین

دؤنن گئتمیشدیم اداره یَه.حسابداری دا ایشیم وارایدی...بیر لاپ قوجا و بئلی بوکولمیش همکاریمیز ال آغاجی( عصا )الینده گلمیشدی حسابداریا.
حسابدارینین رئیسینه دئییردی : همکارت آقای ابراهیمی کجاست ؟
حسابدارینین رئیسی: امروز نیامده .کار داری استاد ؟ 
قوجا همکاریمیز عصاسینی گؤیه قووزاییب غضبله دئدی : 
آمدم این عصارو بکنم تو حلقومش. 
- : چرا استاد؟ چی شده مگه؟
قوجا : من هفته پیش آمدم حسابداری ..بعد سی سال زحمت کشیدن ،نه تنها کار من رو راه نینداخته به من توهین هم کرده.
به ترکی درباره فیشی که دستم بود و می گفتم نگاه کن برام حقوق کم ریختن، هی به من می گفت : آت گئتسین ! 
من بو سؤزو ائشیدنده گؤلومسه ییب دئدیم : 
استاد آت گئتسین به ترکی حرف بدی نیست .
دئدی : من یه همکار ترک دارم به من گفته آت گئتسین معنی خیلی بدی داره.
من دئدیم : آت گئتسین حرف بدی  نیست استاد، اگه می گفت : یات گئتسین، بد بود .
دئدی : راست میگی ؟
دئدیم بله !
 منه باخیب گؤله گؤله:" خدا حفظت کنه کیشی"  دئییب و یولونو چکیب گئتدی !


Daş

باجیسی قارداش اولسون 
گؤزلری لاپ یاش اولسون 
یوخسوللارین دردینی 
تانیمایان داش اولسون 
Bacisi qardaş olsun 
Gözləri lap yaş olsun 
Yoxsulların dərdini 
Tanımayan daş olsun 

 

پدرسوخته ها

دنیا که عمارت پدرسوخته هاست
سرشار کثافت پدرسوخته هاست 
زندان و جهنّم خردمندان و
میخانه و جنّت پدرسوخته هاست

ادامه داشت

فقر و فساد فَتّ و فراوان ادامه داشت
در جای جای شهر غم نان ادامه داشت

رندیّ و رشوه خواری و هیزیّ و اختلاس
 زجر و زباله گردیِ عریان ادامه داشت

در زیر سقف و ظلمتِ نُه تویِ آسمان
تکثیرِ روزهای پریشان ادامه داشت 

تبعیض و تن فروشی و از دین گریختن
در تار و پود جامعه جریان،ادامه داشت 

سَدها اگرچه خالی و باران سَراب بود
عُصیان و خشم،جاری و طغیان ادامه داشت 

یَخ کرده بود مغز و دل و روح مردمان
بیهودگی،حماقت و هذیان ادامه داشت

من بودم و شب و غم و اندوه بی کران
بغضم گرفته بود و خیابان ادامه داشت

Qoca uşaqlqr

ایرانین باغلاری وار
چؤل،قورو داغلاری وار
الی بوش کیشی لری
قوجا اوشاغلاری وار
Iranin bağları var
Cöl,quru dağlari var
Əliboş kişiləri
Qoca uşağları var